התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED התגובות שלכם באתר!

"הצרכן הישראלי מנסה לפנק את עצמו בקניות בסופר, להחזיר מה שחסר לו מבחינת בילוי וחו"ל"

מדורים:
12/08/2020

אייל רביד - מנכ"ל רשת ויקטורי, במפגש זום עם הסוחרים בבורסה: "בחודש מרץ הגענו למספרים שלא העזנו לחלום עליהם, הכפלנו השנה את פעילותנו באונליין". "לא תמצאו אצלנו לעולם עגבנייה מטורקיה"

מתעניינים בפתיחת חשבון מסחר בחבר בורסה? לחצו כאן>>

אייל רביד - מנכ"ל רשת הסופרמרקטים ויקטורי שמנייתה נסחרת בבורסה בתל אביב, התארח אצלנו למפגש זום עם הסוחרים בבורסה. רביד סיפר במפגש על פריחת הרשת בימי הקורונה, על התוכניות העתידיות וענה לשאלות הצופים. להלן עיקרי הדברים.

רוצים להירשם חינם למפגשי האונליין ולצפות ברשימת המפגשים? לחצו כאן>>

"בחרתי עם ההנהלה שלי לא לצאת כרגע במותג פרטי. יש בשוק שני שחקנים גדולים שמחזיקים מותג פרטי ומתאבדים עליו. אם יש שני ענקים על המגרש, נגדיר אותם ככדורסלנים גבוהים, ואני נולדתי 1.75 - אני לא יכול לנצח אותם בכדורסל"

רביד הוא מנכ"ל ויקטורי ב-15 השנים האחרונות. החברה נוסדה ב-1996 בקריית גת והונפקה בבורסה ב-2011. משפחת רביד מחזיקה 63% בחברה. לויקטורי יש כיום 60 סניפים ועוד סניף אונליין. בשנה האחרונה רכשה החברה והקימה בעצמה 10 סניפים. מכירות החברה ב-2019 הסתכמו ב-1.75 מיליארד שקל. השנה, לפי נתוני הרבעון הראשון שהסתיים עם מכירות של 566 מיליון שקל, ויקטורי עומדת על קצב מכירות שנתי של 2.3 מיליארד שקל.

רביד על הזינוק במכירות: "בחודש מרץ, עם תחילת משבר הקורונה בישראל, ויקטורי גדלה ב-72% במכירות, חנויות זהות גדלו ב-50%. מרץ היה אחד החודשים המאתגרים שהיו לנו מאז ומעולם, אפילו בחלומות לא דמיינו שנגיע למספרים כאלה. זה היה שוק של קונים ולא של מוכרים, המשימה הייתה למלא את המדפים ראשונים במוצרים שאנשים צריכים ואני חושב שביצענו את זה הכי טוב בתחום, לא סתם צמחנו ככה. ולא סתם המשכנו להראות צמיחה גם באפריל. אנחנו רוצים לעמוד על שיעור רווחיות של 4% בשנה".

"כל רכישות הסניפים האחרונות שביצענו היו בערים שאנחנו לא נמצאים בהן. בשבוע הבא נפתח סניף בצמח על יד הכינרת. תזרים המזומנים של הרשת עומד על יותר מ-150 מיליון שקל, זה לא עוד מספר שאפשר לעבור עליו לסדר היום".

איך זה לשגשג בתקופה שכמעט כולם נפגעים כלכלית? "אני קמעונאי ושמח בתוצאות של ויקטורי. אני פחות מסתכל מה קורה אצל אחרים, פחות מעניין אותי איך אחרים מרגישים. כמובן שליבי עם כל מי שנפצעו ונפגעו, אני גם מאמין שיהיו עוד בהמשך, אבל התפקיד שלי הוא כל הזמן למקסם את הרווחים של החברה, להביא אותה ליעדים חדשים, כאשר היעד העיקרי הוא יעד הרווח – רווח למשקיעים, רווח למשפחה. העסק, זה תפקידו. אנחנו לא מלכ"ר, אלא מתאמצים להביא מקסימום רווח לחברה".

מהי הרשת הקמעונאית המועדפת עליך בישראל?
מהי הרשת הקמעונאית המועדפת עליך בישראל?

על תוכנית ההתרחבות ב-2021: "אני מאמין שנמשיך בדרך שבה הלכנו ב-2020 וגם ב-2018. יוצא שבכל שנה או שנה וחצי אנחנו קונים בין 7 ל-10 סניפים. עד לאן אני יכול להגיע עם זה? זו שאלה מצוינת. צריך לזכור שב-2013 היו לנו 13 סניפים וגם אז שאלו אותי את זה. אנחנו מצליחים לעמוד במשימה מצוין מבחינה תפעולית ולשקם סניפים שאנחנו קונים במהירות. אנחנו לא עושים התרחבות של 20 חנויות במכה, בטח שלא 50 במכה, אלא רק לפי היכולת שלנו".

על ההחלטה לא לצאת במותג פרטי: "בחרתי עם ההנהלה שלי לא לצאת כרגע במותג פרטי. יש בשוק שני שחקנים גדולים שמחזיקים מותג פרטי ומתאבדים עליו. אם יש שני ענקים על המגרש, נגדיר אותם ככדורסלנים גבוהים, ואני נולדתי 1.75 - אני לא יכול לנצח אותם בכדורסל. מה שכן, אני אנסה לנצח בכדורגל, משחק שבו אני יותר טוב. הספקים הגדולים מעדיפים ומתעדפים כיום את ויקטורי במחירים ובכמויות על פני שתי הגדולות, זו לא קלישאה. אפשר לראות את זה ברווח הגולמי ובמבצעים לחגים. זה אומר משהו על יכולת הקנייה שלנו ועל השת"פ עם הספקים שלנו".

על המכירות באינטרנט: "ויקטורי הכפילה את פעילותה באינטרנט ב-2020. כמו כולם, לא צפינו את סדר הגודל של הגל שהגיע במרץ, אבל למעט עוד שתיים וחצי מתחרות גדולות, שאר המתחרים בענף הם רשתות ללא נוכחות אונליין וזה מצא אותנו נחשפים ללקוחות חדשים. מצאנו את עצמנו עפים במכירות ברמה של הכפלת מכירות. תוך כדי תנועה סידרנו את כל המערכות שלנו ועברנו מהפסד למצב שאנחנו כנראה הרשת הקמעונאית היחידה בישראל שגם מצליחה להרוויח כסף באונליין. איך עושים את זה? אנחנו מתעסקים רק בויקטורי כל הזמן. קשה לנצח אותנו, במרתון אי אפשר לנצח מישהו שחי כל הזמן את המדף ואת הלקוחות שלו מסביב לשעון".

"ביוני השנה הקמנו לראשונה חנות שחורה, שזה בעצם חנות שלא פתוחה יותר לקהל ומשמשת כמחסן ליקוט אונליין. זה היה סניף הפסדי בדרום תל אביב, אבל נדהמנו לראות שמרגע שפתחנו אותה מחדש כחנות שחורה, היא התאזנה בתוך יום כמעט. ביולי כבר ראינו תוצאות חיוביות, אחרי שבמשך שנתיים החנות הזו פרפרה על גבול האפס. המחסן הזה עכשיו מכסה את כל גוש ת"א, מהירות המשלוח עולה וגם איכות המוצר יותר טובה בגלל הקרבה לצרכן".

"סביר להניח שב-2021 נפתח עוד חנות שחורה, גם באזור המרכז אך יותר מזרחה, שתכסה עוד אזורים גדולים באונליין כמו אזורי מודיעין ורחובות. יש ערים חזקות יותר באונליין ויש יותר חלשות, ללא קשר למצב סוציו-אקונומי".

"בעבר התחבאתי כששאלו אותי על האונליין, אמרתי: 'עזבו אותי, זה תחום מפסיד ולא בא לי לדבר עליו. בכל דירה יש חדר שירותים, אז הייתי קורא לזה החדר שירותים של הבית, כי הייתי מפסיד שם מיליונים בכל שנה. משנה שעברה עברנו לרווח באונליין, ואנחנו גם משקיעים יותר ונותנים שירות טוב יותר. בימים הקרובים נסיים פיתוח אפליקציה, שתיתן שירות עוד יותר טוב למשתמשי הקצה באונליין. אני מאמין שזה ייתן עוד פוש של 20% עד 30% על הקיים, ויאפשר לנו למשוך אלינו עוד מאוכזבי רשתות אחרות".

על היתרון בשוק כיום: "תחום המזון הקמעונאי נהנה כיום משמים סגורים וממסעדות שלא מאוכלסות ב-100%. כל המדינה, כל האזרחים נמצאים כאן וסל הקנייה של כל אחד מאיתנו גדל. אנשים יותר אוכלים ומארחים בבית, אנחנו פחות יוצאים לבלות וגם כאשר אנחנו עושים את זה אז יוצאים בעיקר לטבע, כי אנחנו קצת חוששים מבתי מלון".

"גם כשאנחנו אוכלים בטבע, אנחנו עדיין קונים מצרכים בסופר. השינוי בא לידי ביטוי בגודל הסל שצומח משמעותית ובסוג המוצרים שאנחנו קונים: הסל היום יותר פרימיום מבעבר. מצד אחד, יש הפגנות בבלפור בירושלים ובצ'רלס קלור בתל אביב, מצד שני העגלה שלנו בסופר מורכבת כיום ממוצרים איכותיים יותר. הצרכן הישראלי מנסה לפנק את עצמו, להחזיר מה שחסר לו כרגע מבחינת בילוי או חו"ל או חופש כזה או אחר. מה שנשאר לנו זה לפנק את עצמנו בבית עם חברים. צריכת היין גדלה ברמה של 50% עד 70%, תלוי בסוג. כל הקטגוריה צמחה בכ-60%, זה נתון שלא היה מעולם בארץ".

מחסן רובוטי: "אנחנו כרגע בוחנים מחסן רובוטי, לא משהו שקיים בארץ, אלא בניו יורק. ראינו לאחרונה על המסכים מחסן מזון כזה שנותן שירות אונליין דרך רובוטים. זו לא השקעה כזו גדולה, יש כאן החזר השקעה תוך שנה וחצי לחנות שיודעת להוציא 500 משלוחים ביום. בקרוב ניסע לראות את זה פיזית בעין ולא רק דרך מסכים. אם מה שראינו יהיה הלכה למעשה כפי שאנו מצפים, נראה את ויקטורי לקראת סוף השנה עם חנות רובוטית ראשונה".

העולם הצמחוני טבעוני: "קיבלתי החלטה בשבועות אחרונים לטפל במחירים של המוצרים לאוכלוסיית הטבעונים, אוכלוסייה שאכפת לה מבעלי חיים ואכפת לה מקיימות. אז נכון, אני אוכל בשר ודגים וכרגע לא עוזר לקיימות בעולם, אבל אני יכול לתרום בניסיון להוריד מחירים של כל המוצרים הטבעוניים לרצפה. ככל שאני מוריד, אני קורא לכולם להצטרף אליי. המתחרים שלי, אתם יודעים, לא נהנים להצטרף אלי אבל בלית ברירה הם מצטרפים. התחלנו פיילוט עם המונח 'מיטלס מאנדיי' (יום שני ללא בשר), כשהיעד הוא לגרום לציבור להפחית בצריכת בשר ודגים. המטרה היא לעשות יום צמחוני בשבוע, גם בסופר וגם בבית".

קראו עוד במגזין:

 

 

איך אפשר לעזור לחקלאים ישראלים: "אנחנו קונים אך ורק חקלאות ישראלית, גם אם העגבנייה מגיעה ל-10 שקלים. לא תמצאו אצלנו לעולם עגבנייה מטורקיה. גם בתפוחים אנו עובדים עם זנים ישראלים. מבחינתי, תמיכה בחקלאות ישראלית זה ערך עליון לא רק בפה, אלה החבר'ה ששומרים לנו על גבולות המדינה בצפון והדרום. אשמח שהמדינה תחוקק חוק שיחייב לציין על כל מדף מאיפה התוצרת מגיעה כך שיראו איזה רשתות, יש רק שתיים כאלו, שמפרנסות את טורקיה על פני המושבים בדרום הארץ".

על מדיניות המינוף של החברה: "אנחנו כרגע עם 100 מיליון בקופה, יש לנו אג"חים לעוד 7 שנים ב-145 מיליון שקל. אני משער שהשנה נרוויח באזור 55-60 מיליון שקל נקי אחרי מס, כך שהחוב שלנו לא קיים בעצם. אנחנו לא מחפשים חוב נוסף, לא צריכים. גייסנו  בריבית מאוד נמוכה, לא מכיר הרבה חברות שגייסו ב-1.07% שקלי".

התחרות באמזון בישראל: "כבר כתבתי בפייסבוק שאמזון לא תצליח כאן. יש הרבה סיבות למה לא ולמה היא מצליחה בעולם. האתר שלה לא מכוון לישראלים, לשפה שלנו, לסגנון. אמזון בעולם מקבלת הנחות רגולטור, בארץ אין הנחות: כולנו עם 17% מע"מ, שכר דירה לפי האזור. ישבתי ארבע שעות עם החבר'ה מגרמניה שמנהלים את אמזון ישראל והבנתי עם העמלה שאמזון גובים מהיבואנים, המשווקים, המחיר לא יכול לצאת זול בישראל".

מדיניות דיבידנד: "כל שנה אנחנו מחלקים פחות או יותר אותו אחוז, 30-50% מהרווח הנקי. בשנה טובה אנחנו מחלקים 50%, בשנה פחות טובה 30%".

סוד הקנייה מספקים: "אנחנו לא עובדים עם מותג פרטי. הספקים הגדולים היום - נסטלה, שטראוס, תנובה, יוניליבר - מאוד לחוצים מעולם המותג הפרטי ומוכנים לתת הכול כדי לקבל רצפת מכירה אצל הקמעונאיות. שופרסל ורמי לוי נותנות להם פחות, אז הם מוצאים מענה בויקטורי. פערי מחירים שלנו בת"א מול מתחרים יכולים להגיע ל-60%. אנו לא פוגעים במחיר בת"א, מוכרים די זהה  למחירים בפריפריה".

סיכונים עיקריים להתפתחות ויקטורי: "בעיקר, כוח אדם. כרגע אנחנו בשוק של עובדים, היום לא חסרים אנשים שרוצים לעבוד. אבל ברשת מזון שמרכיב שכר עבודה שלה מהווה 40% מסך ההוצאות, אם מחר בבוקר יקפוץ שכר המינימום זה סיכון. חוץ מזה, אני לא רואה סיכונים, החברה לא תלויה באף אחד".

האם יש כוונה לפתוח סניף באילת או בקריית שמונה? "לא, חשוב לנו לפתוח סניפים שלוגיסטית אנחנו מסוגלים להגיע אליהם, מסניף אחד לשני. אסביר: אנחנו פותחים למשל סניף בצמח ויש לנו כבר ארבע שנים סניף בבית שאן. להגיע משם לשם זה 16 דקות אם אין משאית תקועה בדרך ואם יש – 20 דקות. לרדת לאילת עם משאית תובלה זה להשבית נהג ל-24 שעות, לשלם יותר יקר על האספקה. פעמיים בשבוע זה לא מספיק. תחשבו על יום שוק באילת: פתאום אני תקוע בלי עגבנייה באילת, מאיפה אקפיץ לה? הלקוחות יכעסו מאוד ואני אכעס על עצמי".

האם העסקים של ויקטורי ייפגעו לאחר שיימצא חיסון לקורונה: "קודם כל, אני מתפלל כמו כל העם וחושב שכל העולם מתפלל להגעת חיסון לארצנו. אני לא מתבייש לומר שאני מת מפחד מהדבר הזה, אני חולם בלילה שאולי חליתי בקורונה. הלוואי שהחיסון יגיע, גם אם העבודה תרד קצת לא קרה כלום. בואו נהיה בריאים, זה יותר חשוב מכסף".

מה הסיכוי לראות את ויקטורי בחו"ל? "אחי הבכור ושותפי, סמנכ"ל התפעול של החברה, היה מאוד רוצה לראותנו בחו"ל, אבל אני צבר מלידה, נכד לרביזיוניסט, נצר ז'בוטיסקי, מאוד ציוני ומשקיע רק בגבולות הארץ. עדיין לא מיציתי את הפוטנציאל שלנו בארץ. כשאסיים אולי ילדיי או ממשיכי דרכי יבחרו לצאת לחו"ל, אבל אני משער בשנים שלי נהיה בארץ. תמיד יהיו מי שירצו לשחרר חנויות, תמיד יהיה אפשר להתפתח באונליין, לפתוח חנויות ללא קופות, לא חסר לאן להתפתח. אני מאמין במדינה, בעם שלנו ולא חושב שיכול להיות לי יותר טוב באירופה, במזרח הרחוק או בארצות הברית".

רוצים לפתוח חשבון מסחר עצמאי במיטב דש טרייד? לחצו כאן >>

להרשמה חינם למפגשי האונליין ולצפייה ברשימת המפגשים, לחצו כאן>>

האמור בהרצאה זו אינו אמור להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. פעילות המסחר בשוק ההון הינה פעילות הטומנת בחובה סיכון ואינה מתאימה לכל אחד. הדוגמאות המופיעות בהרצאה זו הינן תיאורטיות בלבד, ניתנות לצרכי הסברה והמחשה, ואין הסתמך על הנתונים המופיעים בהן. אין לראות באמור או בכתוב כהמלצה לרכישה ו/או למכירה ו/או לביצוע השקעות, פעולות או עסקאות כלשהן או כתחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות מתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. מיטב דש השקעות בע"מ, חברות בשליטתה וכן בעלי מניותיהן, מנהליהן ועובדיהן, לא יהיו אחראים בשום צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה מהסתמכות על האמור בהרצאה זו, אם ייגרמו. כל הזכויות בהרצאה זו שייכות למיטב דש בע"מ והעברת חלקים מתוכנה לאחרים, שימוש בהם או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב ממיטב דש השקעות בע"מ, הינה אסורה.

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
  • לפני 4 שבועות

    אחלה זום, תביאו בבקשה גם חברות ביומד, זה הזמן שלהן!

  • לפני 1 חודשים

    מפגש מעולה! נהניתי לצפות באדם רציני ופטריוט

רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
אתם קוראים: "הצרכן הישראלי מנסה לפנק את עצמו בקניות בסופר, להחזיר מה שחסר לו מבחינת בילוי וחו"ל"
Website by: Ekerbase Logo

© 2017 מיטב דש בע”מ
אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.