מתעניינים בפתיחת חשבון מסחר בחבר בורסה? לחצו כאן>>
מפגש הזום עם אורן עזר - מנכ"ל אלקטריאון (ELECTREON), היה מפגש ראשון מסוגו עם חברה ציבורית במסגרת מפגשי הזום שאנחנו מקיימים בשבועות האחרונים.
רוצים להירשם חינם למפגשי האונליין ולצפות ברשימת המפגשים? לחצו כאן>>
אלקטריאון פיתחה פתרון טכנולוגי להפעלת כבישים חשמליים, עם טעינה אלחוטית דינמית. החברה זכתה במכרז להפעלת פיילוט של כביש חשמלי בשבדיה, והחליטה להיכנס לבורסה עוד לפני שיש לה מוצר נמכר. פעילות החברה מוזגה לתוך שלד בורסאי של חברת ביומדיקס, ולמעשה החלה להיסחר בבורסה בתל אביב.
זיהום האוויר בערים גדולות פחת בתקופת הקורונה, וזה הכיוון העולמי הרצוי. לכן, מדינות רבות מקדמות מיזמים של רכבים חשמליים
במפגש הזום שקיימנו סיפר בתחילה עזר על דרכו בהיי-טק, בעיקר באלביט מערכות. ב-2013 הוא הקים את אלקטריאון, "במטרה להפחית את זיהום האוויר". החברה גייסה ביוני 2020 גיוס הון של כ-50 מיליון דולר לפי שווי של 483 מיליון דולר. בבעלותה חברה בת בבעלות מלאה בשבדיה.
אלקטריאון, אומר עזר, היא החברה המובילה בעולם בכל מה שנוגע להטענה אלחוטית של רכבים חשמליים. החברה מנהלת כיום שני ניסויים (פיילוטים) מקבילים, בישראל ובשבדיה, ובבעלותה 19 פטנטים. מטה החברה בישראל ממוקם בבית ינאי. החברה מתכננת פיילוטים גם בקליפורניה - ארה"ב, בגרמניה ובאיטליה.
עזר הדגיש כי זיהום האוויר בערים גדולות פחת בתקופת הקורונה, ושזה הכיוון העולמי הרצוי. לכן, מדינות רבות מקדמות מיזמים של רכבים חשמליים. 14 מדינות, שחתומות על כ-50% ממכירות המכוניות, מתכוונות לאכוף מעבר לרכבים חשמליים עד 2040.
עם זאת, יש כמה אתגרים במעבר לרכבים חשמליים. לדוגמא, עלות גבוהה יותר של הרכבים בהשוואה לרכבי דיזל והיעדר תשתיות טעינה (בעיקר לתחבורה ציבורית, בדגש על מוניות). הפתרון לבעיות: כביש חשמלי, כלומר: להניח בכביש טכנולוגיה שיודעת להעביר אנרגיה לרכב תוך כדי נסיעה. בכך ניתן להסתפק רק ב-10% ממשקל הבטרייה, מוזילים מאוד את מחיר הרכב, מפחיתים את משקלו ומאפשרים לו לנסוע 24 שעות ברציפות.
את הסלילים הדרושים להפעלת הטכנולוגיה של אלקטריאון, ניתן להתקין על כל רכב חשמלי. למעשה, רכבים אחרים יכולים לנסוע על הכביש ככביש רגיל לחלוטין, ללא השפעה. העברת האנרגיה מתבצעת רק לרכבים חשמליים שמותקנים עליהם הסלילים של אלקטריאון.
קראו עוד במגזין:
- 3 טיפים להתנהלות בנקאית נבונה
- העולם שאחרי הקורונה: אילו חברות יובילו?
- משבר כלכלי של פעם ב-100 שנים: איך להתגונן? ומה יקרה לסקטורים המובילים?
לפי עזר, הפתרון הטכנולוגי שמציעה אלקטריאון חוסך למפעילי הכבישים מימון, בנייה ותפעול של מערכת טעינה מורכבת. מבחינת הנהגים ברכבים החשמליים, משמעותו סוללה קטנה יותר, אפשרות לנסיעה רצופה ארוכה יותר וחיסכון ניכר בהוצאות כספיות. הרשויות המקומיות והממשלתיות, מצידן, מרוויחות מקור חדש של הכנסות, כל זאת בתשתית כמעט בלתי נראית, מאחר שרובה פרוש מתחת לאדמה.
הלקוחות הפוטנציאליים של אלקטריאון כוללים מדינות ורשויות מוניציפליות (בעיקר ערים); מפעילי תחבורה ציבורית, אובר וכו'; ספקיות של חשמל, חברות תשתיות וחברות שמוכרות רכבים חשמליים. לפי עזר, הפתרון הטכנולוגי של החברה שלו לא מושפע מתנאי מזג אוויר, כולל גשם, בוץ ושלג.
המתחרים של אלקטריאון מתחלקים לכמה קטגוריות: מתחרים שמספקים פתרון של אוטובוס חשמלי ומתחרים שמספקים טעינה אלחוטית סטטית. יש גם חברה קוריאנית מתחרה, שמספקת טעינה אלחוטית דינמית, בדומה לאלקטריאון.
מתחרים נוספים הם גופים שמספקים כבישים חשמליים חוטיים, כלומר: "טראמים". זה פתרון שמובל בעולם על ידי סימנס, והוא הרבה יותר יקר, מהווה מטרד ויזואלי, בעייתי מבחינת פריסת תשתיות ומיועד רק לרכבים גדולים וציבוריים.
לפי עזר, המודל העסקי של אלקטריאון דוגל במכירת את הטכנולוגיה והשתלבות באופרציות שמנהלות כבישים חשמליים. המטרה: להוציא חיובים יומיים, חודשיים או שנתיים לרכבים שעוברים בכבישים אלה.
רוצים לפתוח חשבון מסחר עצמאי במיטב דש טרייד? לחצו כאן >>
להרשמה חינם למפגשי האונליין ולצפייה ברשימת המפגשים, לחצו כאן>>
האמור בהרצאה זו אינו אמור להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. פעילות המסחר בשוק ההון הינה פעילות הטומנת בחובה סיכון ואינה מתאימה לכל אחד. הדוגמאות המופיעות בהרצאה זו הינן תיאורטיות בלבד, ניתנות לצרכי הסברה והמחשה, ואין הסתמך על הנתונים המופיעים בהן. אין לראות באמור או בכתוב כהמלצה לרכישה ו/או למכירה ו/או לביצוע השקעות, פעולות או עסקאות כלשהן או כתחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות מתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. מיטב דש השקעות בע"מ, חברות בשליטתה וכן בעלי מניותיהן, מנהליהן ועובדיהן, לא יהיו אחראים בשום צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה מהסתמכות על האמור בהרצאה זו, אם ייגרמו. כל הזכויות בהרצאה זו שייכות למיטב דש בע"מ והעברת חלקים מתוכנה לאחרים, שימוש בהם או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב ממיטב דש השקעות בע"מ, הינה אסורה.
מענין מאד ואפשרי, היום מכוניות חשמליות צורכות 3.2 קילו וואט שעה לטעינה איטית ומלאב של הסוללה, על מנת לקלוט טעינה אלחוטית ולהפוך אותה להספק הנדרש לטעינה חשמלית, יש צורך במתקן ג גדול וכבד מאד כדי ליצור ההספק הנדרש. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? יכול להיות שמצאו ''יש מאין''
מעלינו g5 מתחתינו כבישים חשמליים. בקרוב רק חייזרים יוכלו לחיות כאן
נראה מסובך ביותר.אחרי חישמול כמה ילדים יבטלו את המיזם המוזר הזה.מי צריך אותו .יש היום בטסלה פיתרונות מדהימים.
שלום, כלי התחבורה שיכול לההינות מטעינה שוטפת של מצבריו יותר מכל כלי תחבורה אחר, היא הרככת. העובדה היא שבארץ נבנית מערכת חשמלית בקו ירושלים/תל-אביב עם טכנולוגיה מימי הביניים אומרת לי שהסיכוי בשלב זה של חשמול תחבורה עירונית ע"י טעינה אלחוטית עדיין רחוק מאוד ממימוש מסחרי. למה לרוץ לשוודיה כאשר ניתן לבצע שלבים חשובים ביותר להיתכנות הרעיון בארץ בעלויות סבירות ביותר.
זה לא טוב אחרי זה ירצו שכל בעל רכב ישלם אגרה על כל נסיעה
חהחהחה לא הבנתי מה הקשר
למרות שלא נכתב. אני מעריך שמדובר בנתיבים קבועים של תחבורה ציבורית בהם הוודאות של משתמשים והקף המשתמשים ברור. כמה עולה לחשמל כביש? בנוסף צריך לייצר להתאים רכבים חשמליים מתאימים - מהי נקודת האיזון? מי ישלם על תשתיות, האם יש חברה שמייצר אוטובוסים שחושב לבנות אוטובוסים מתאימים. הנושא מורכב מאוד דורש השקעות ענק ושותפים מתחומים רבים. נראה לי פרוייקט תיאורטי - סקסי מספיק להצעה למשקיעים על מנת לקבל השקעות שאין כוונה לבצע אותו - נועד רק לשרוף כספי משקיעים .
צודק.מתאים יותר לסרטים מצויירים של דיסני.
צודק