התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED התגובות שלכם באתר!

מניות צמיחה: כי מה שווים החיים בלי חלום?

הן פועלות בסיכון גבוה, חשופות לתחרות עזה ובלתי פוסקת, לא מחלקות דיבידנדים, אך משקיעות הון עתק במו"פ ומציתות את הדמיון

מניות צמיחה

נהוג לחשוב על מניות צמיחה כמניות של חברות, שמשקיעות את כספן בצמיחה של עסקיהן. עצם יכולתה של החברה להמשיך ולצמוח אמורה גם לבוא לידי ביטוי בשורת רווח מהירה ועקבית. אבל, אם זה היה כל כך פשוט, הרי כולנו היינו רצים למניות הצמיחה ומתעשרים מזמן בקלות.  

חברות הצמיחה מאופיינות בדרך כלל בהוצאות ייצור גבוהות, שמקבלות ביטוי במכירות וברווחים. כשחברות הצמיחה מגיעות אל היעדים הנכספים שלהן, הן על פי רוב מניבות רווחים גבוהים למשקיעים

לפתיחת חשבון מסחר בחבר בורסה, לחצו כאן>>

בואו נסתכל על פייסבוק

מיהן חברות הצמיחה, מה הן עושות עם הכסף ואיך כל זה מקבל ביטוי במחיר המניה? כשמדברים על מניות צמיחה מדברים בדרך כלל על מניות טכנולוגיה, אותן מניות עם חלום, חזון ויכולת להגשים גם את זה וגם את זה. חברות הצמיחה מאופיינות בדרך כלל בהוצאות ייצור גבוהות, שמקבלות ביטוי במכירות וברווחים. כשחברות הצמיחה מגיעות אל היעדים הנכספים שלהן, הן על פי רוב מניבות רווחים גבוהים למשקיעים.

פייסבוק, לדוגמא, נסחרת כיום לפי שווי שוק של כמעט 560 מיליון דולר. החברה משקיעה הון עתק במחקר ופיתוח, מאחר שהיא חייבת להקדים את המתחרים ולדאוג שלא יצוצו לה מתחרים חדשים. לכאורה, היא פועלת כמו כל חברה, אך כאן נכנס לתמונה קצב הצמיחה.

שנה הכנסות רווח נקי תשואה שנתית
2015 18 מיליארד דולר 3.7 מיליארד דולר 34%
2016 28 מיליארד דולר 10.2 מיליארד דולר 8%
2017 40 מיליארד דולר 16 מיליארד דולר 50%+

פייסבוק השיגה ב-2015 הכנסות של 18 מיליארד דולר ורווח נקי של 3.7 מיליארד דולר. ב-2016 ההכנסות זינקו ל-28 מיליארד דולר והרווח הנקי זינק ל-10.2 מיליארד דולר. ב-2017 ההכנסות הסתכמו ב-40 מיליארד דולר והרווח הנקי ב-16 מיליארד דולר. המגמה ברורה: הכנסות החברה והרווחים צומחים בקצב מהיר ועקבי.

ומה קרה למניית פייסבוק באותן שנים? ב-2015 עלתה מניית פייסבוק ב-34%, ב-2016 היא הסתפקה ב-8% ואילו ב-2017 היא שבה לזנק, הפעם ביותר מ-50%. ניתן לראות קורלציה (קשר) הדוק בין ביצועי החברה לביצועי המניה, כשבכל אותן שנים לא חילקה פייסבוק דיבידנדים בכלל, אך השקיעה הון עתק ביצירת ערך למשתמשים ולמשקיעים.

קראו עוד במגזין:

 

 

בואו נסתכל על סנאפ

אסור לטעות: לא כל חברה צמיחה היא פייסבוק. למעשה, חברות צמיחה רבות לא נהנות מהקצב הצמיחה של הרשת החברתית הפופולרית בעולם, ועדיין נמצאות בשלב החלום. דוגמא? בואו נסתכל על סנאפ, מפתחת האפליקציה הפופולרית סנאפצ׳ט.

סנאפצ׳ט אמורה לפצח את הדור שנמצא היום בשנות העשרה שלו. הדור הזה לא מסתפק בהעברת מסרים רגילה בווטסאפ, וגם לא מחובר באופן מוחלט ומלא לפייסבוק. חברי הדור הצעיר נראים תמיד כמי שמחפשים משהו - אבל מה? כאן אמורה להיכנס לתמונה סנאפצ׳ט, שמציעה פילטרים ואנימציות שמוצמדים למסרים המועברים באפליקציה. המשקיעים סבורים כי יש כאן לפחות איזו התחלה של פיצוח דורי.

אז מה בעצם סנאפצ׳ט עושה? החברה מפעילה "צבא" של חוקרים חברתיים, שמנסים לזהות מגמות חדשות אצל הדור הצעיר. סנאפ מפעילה חוקרים בתחום פסיכולוגיית ההמונים, גרפיקאים, אנימטורים וכמובן מתכנתים, מהנדסי תוכנה ומהנדסי תקשורת, שדואגים שהמסרים יעברו בכל רוחב פס אפשרי. הכול בניסיון בלתי פוסק לגרום לבני הדור הצעיר להתמכר לאפליקציה.

סנאפ הונפקה בתחילת 2017 במחיר של קצת יותר מ-27 דולר למניה. החברה נסחרת היום סביב 15 דולר למניה, כלומר בהפסד של 12 דולר למניה מהנפקה. כמעט מיותר לציין שסנאפ עדיין לא הרוויחה אפילו סנט אחד, אך היא מצליחה להציג קצב צמיחה מרשים בשורת המכירות. כך לדוגמא, בשנת 2016 השיגה סנאפצ׳ט הכנסות של 404 מיליון דולר, ב-2017 עלו הכנסות החברה ל-825 מיליון דולר וב-2018  - ל-1.1 מיליארד דולר. אז למה הצמיחה במכירות לא מקבלת ביטוי במחיר המניה?

סנאפ המציאה את הסטורי המפורסם, אותו סרטון וידאו בן כמה שניות שאמור ללכוד את תשומת הלב של הצופה לכמה שניות ולהדביק אותו לאפליקציה. הפופולריות של הפיצ׳ר הזה גאתה ומתחרותיה של סנאפ לא נותרו אדישות. פייסבוק שכפלה אותו כמעט מיד. אינסטגרם (גם היא כיום בבעלות פייסבוק) הלכה בעקבותיה. כך התפוגג לו הגימיק העיקרי של סנאפצ׳ט, שלכד את תשומת לב המשתמשים הצעירים.

ומה עם IBM?

סיפורו של ה"סטורי" הוא למעשה סיפור הסיכון שבו פועלות חברות הצמיחה. בשוק תמיד פועלים גורמים חזקים וגדולים, שמסוגלים "לשאוב" כל גימיק ולהגביר מאמץ בגזרת התחרות. חברות הצמיחה, מעצם טבען, פועלות בסיכון גבוה מאוד. זו הסיבה שמניית סנאפ לא מדביקה את הצמיחה בהכנסות החברה.

צריך לזכור, עם זאת, כי בכל משוואה שבה קיים סיכון, קיים גם סיכוי לתשואה. לכן, אם סנאפ תצליח לפצח את דור בני העשרה מחיר המניה שלה ידביק במהירות את ההכנסות והרווחים. לעומת זאת, אם זה לא יקרה, מחיר המניה לא רק שלא ידביק את הפער - ההשקעה כולה עלולה להימחק.

חברות סולידיות יותר, כמו למשל IBM הוותיקה, צומחות בשורת המכירות והרווח הנקי בשיעורים נמוכים הרבה יותר מאלה של פייסבוק. לכן, גם מחיר המניה שלהן עולה בשיעורים נמוכים יותר. עם זאת, הסיכון בהשקעה בחברה כזו, נמוך יותר מהשקעה בחברה כמו סנאפ, אולי אף מהשקעה בפייסבוק.

ולהלן השורה התחתונה: כולנו רודפים אחרי החלום ורוצים להשקיע בחברות כמו פייסבוק בתחילת דרכה. במציאות עם זאת, רצוי כי נזכור שלא כל חברה היא פייסבוק ושלא כל חברת צמיחה מגיעה בכלל לשלב הרווחיות העקבית.

אני רוצה לפתוח חשבון למסחר בבורסה >>

האמור אינו מהווה ייעוץ / שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
  • לפני 1 שבועות

    אז לקנות או למכור את סנאפ??

רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
אתם קוראים: מניות צמיחה: כי מה שווים החיים בלי חלום?
Website by: Ekerbase Logo

© 2017 מיטב דש בע”מ
אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.